De Fallas-week - Reisverslag uit Valencia, Spanje van LynnenYanainValencia - WaarBenJij.nu De Fallas-week - Reisverslag uit Valencia, Spanje van LynnenYanainValencia - WaarBenJij.nu

De Fallas-week

Door: Lynn en Yana

20 Maart 2015 | Spanje, Valencia

Hallo, hier zijn we weer met meer weer!

De afgelopen week was het niet zo'n schitterend weer. De temperaturen waren niet hoger dan in België en het heeft een aantal keer geregend. Dit kwam ook niet zo goed uit aangezien het deze week het hoogtepunt van de fallas was. Door deze feestperiode zijn we onze blog een beetje uit het oog verloren.

Onze verwachtingen van de fallas waren hoog, maar spijtig genoeg werden deze niet ingevuld. Uiteindelijk bleek dit gewoon een feest met veel lawaai, veel drank en weinig slaap. Van 's morgens tot 's avonds waren er knallen te horen in heel Valencia. Voor ons was het moeilijk te begrijpen dat de Spanjaarden hier plezier uit haalden. Op de straten en in het park werden constant bommetjes afgestoken. Wij schrokken daar telkens enorm van, waarop we door de Spanjaarden raar bekeken werden, want voor hun was dit de normaalste zaak van de wereld. Zelfs kleine kindjes mochten van hun ouders de hele tijd met bommetjes spelen.

En dit is zeker niet het enige cultuurverschil. Om te beginnen eten ze hier veel later. We proberen ons hieraan aan te passen, maar onze maagjes laten dat spijtig genoeg niet altijd toe. Met als gevolg dat er tijdens de lessen regelmatig een luid gegrom weerklinkt. Verder is het ons ook opgevallen dat de Spanjaarden veel hartelijker zijn. Het is hier erg normaal mekaar hier kussen te geven bij de eerste ontmoeting, zelfs tussen mentor en leerling. Ook raken ze elkaar constant aan tijdens het praten, zelfs bij personen die ze helemaal niet kennen. In het begin dachten wij dat de hele klas vol koppeltjes zat. In het verkeer zijn ze echter veel minder hartelijk. Stoppen aan de stopstreep kunnen ze blijkbaar niet, men rijdt minstens tot aan het zebrapad. En als er geen voetgangers zijn rijd je toch gewoon door het rood. Ook hoor je vaak getoeter van gefrustreerde chauffeurs. En om te parkeren hebben ze al helemaal hun eigen stijl. Je staat pas goed als je bumper tegen bumper staat. Wil je daarna weg uit je parkeerplaats? Dan blijf je gewoon toeteren tot de persoon voor of achter jouw naar buiten komt om zijn auto te verplaatsen.

Meer hebben we niet te vertellen, als je nog iets wil weten moet je maar bellen!